Retragerea gingiei sau retracția gingivală este fenomenul prin care marginea țesutului gingival se retrage treptat, expunând rădăcina dintelui. Când ai gingii retrase, dinții par mai alungiți și devin mai vulnerabili la carii. Totodată, apare durerea de dinți la activități simple precum periajul sau consumul de alimente și băuturi calde sau reci.

Retracția gingivală: cauze și factori de risc

O igienă orală deficitară conduce la acumularea de placă bacteriană și tartru pe dinți.

Bacteriile patogene produc substanțe toxice care irită țesutul gingival și declanșează un răspuns inflamator, adică gingivita, caracterizată prin înroșirea, umflarea și sângerarea gingiilor. Acest lucru conduce la retragerea gingiilor pe termen lung.

În timp, inflamația cronică (gingivita) și depunerea de placă bacteriană în jurul liniei gingivale duce la afectarea țesuturilor osoase și moi care susțin dinții, rezultând în retragerea gingiilor.

Tehnica incorectă de periaj sau presiunea excesivă aplicată în timpul periajului traumatizează țesutul gingival și poate accelera retracția gingivală.

Obiceiuri precum mușcatul din obiecte dure sau desfacerea ambalajelor cu dinții pot răni gingiile, conducând la retragerea gingivală.

Retragerea gingiilor poate fi declanșată și de alți actori de risc, precum: genetica, istoricul familial de boli gingivale, înaintarea în vârstă, fumatul, modificările hormonale în cazul femeilor, diabetul.

Retracția gingivală: simptome, cum o recunoști?

Aspectul alungit al dinților și gingiile vizibil micșorate sunt cele mai evidente semne de retracție gingivale, alături de rădăcinile dentare expuse și înroșirea, umflarea gingiilor.

Respirația urât mirositoare, sângerarea în timpul periajului sau a folosirii aței dentare, durerea la nivelul gingiilor sunt alte simptome care anunță retracția gingivală și care, de multe ori sunt trecute cu vederea.

Tratament retracție gingivală

Primul pas începe cu diagnosticarea și identificarea cauzelor care au condus la apariția retracției gingivale. Ulterior, scopul tratamentului este de a preveni progresia retragerii gingivale. Tratamentul pentru retragerea gingiilor poate fi non-chirurgical sau chirurgical.

1. Igienizare dentară periodică: detartraj + airflow + periaj profesional

Prima linie de tratament în retracția gingivală o reprezintă igienizarea dentară în cabinetul medicului stomatolog, efectuată o dată la 6 luni. Prin detartraj, medicul dentist îndepărtează tartrul și placa bacteriană de sub linia gingiei. Prin airflow, se îndepărtează bacteriile din locurile în care există goluri în jurul dinților, ca urmare a retracției gingivale.

În clinicile EDENT, poți beneficia de cel mai avansat concept de profilaxie dentară din lume: Guided Biofilm Therapy sau igienizarea GBT

2. Chiuretajul subgingival

Este o intervenție efectuată sub anestezie locală, prin care se elimină tartrul din jurul dinților și se curăță riguros spațiile mai greu accesibile, din jurul rădăcinii dinților. Procedura nu este dureroasă, durează în jur de 1-2 ore și este făcută de medicul parodontolog.

3. Chirurgia gingivală

În cazurile mai complexe, medicul parodontolog poate recomanda chiuretaj în câmp deschis – se dă la o parte gingia afectată, se curăță riguros toată zona, se îndepărtează țesuturile afectate și se pune la loc gingia, fixată cu câteva fire de sutură.

Operația gingivală mai poate avea ca scop și fixarea gingiilor astfel încât să stea mai ferme în jurul dinților. Totodată, se poate efectua și o repoziționare gingivală. Procedura implică desprinderea gingiei adiacente zonei retractate, „tragerea” și repoziționarea ei, fixând-o în poziția dorită.

4. Tratamentul laser

Decontaminarea bacteriană cu laser poate completa procedura de chiuretaj subgingival, cu scopul de a elimina bacteriile patogene și a dezinfecta țesuturile de susținere a dinților. Laserul este minim invaziv, are efect antibactericid și funcție de biostimulare, contribuind la o vindecare mai rapidă a țesuturilor moi.

5. Grefa gingivală

Prin această procedură, medicul preia țesut sănătos din altă parte a gurii și îl atașează de gingii în zonele necesare, pentru a înlocui pierderea de țesut gingival care s-a retras sau a fost îndepărtat din cauza bolii gingiilor.

Dacă ai observat că dinții tăi sunt mai alungiți, resimți sensibilitate dentară la cald/rece, iar gingiile par vizibil micșorate, nu mai amâna vizita la medicul stomatolog. Retracția gingivală depistată din timp este gestionabilă, iar progresia ei poate fi prevenită.

În clinicile EDENT, beneficiezi de tratamente stomatologice moderne, realizate de o echipă de medici certificați internațional, atenți la confortul tău fizic și emoțional.