Tu ai carii dentare? O analiză de sănătate orală realizată în anul 2023 de către Ministerul Sănătății din România arată că:

• peste jumătate dintre copiii cu vârste între 6 și 8 ani au avut cel puțin o carie pe dinții de lapte (dinții temporari);
  • peste jumătate dintre adolescenții cu vârste între 12 și 19 ani au avut cel puțin o carie pe dinți permanenți;
  • 1 din 4 adulți cu vârsta între 20 și 64 de ani are în prezent carii dentare.

Ce sunt cariile dentare?

Cariile dentare sunt leziuni care degradează smalțul dentar. Aceste leziuni se formează în urma acțiunii acizilor produși de bacteriile regăsite în cavitatea orală.

Dacă sari peste periajul zilnic al dinților și nici nu mergi la igienizări dentare profesionale o dată la 6 luni, șansele de a dezvolta carii dentare cresc exponențial.

Câte tipuri de carii dentare există?

În funcție de stadiul în care sunt descoperite, pot fi mai multe tipuri de carii dentare:

• superficiale: numite și carii dentare mici;
  • medii: forme mai avansate de carii dentare, cu dimensiuni mai mari;
  • profunde: forma gravă a cariilor, când acestea afectează smalțul, dentina și camera pulpară, provocând durere.

În funcție de localizare și de modul în care apar, cariile dentare pot fi:

• carii coronare - apar pe suprafața de contact și pot fi de 3 feluri:
  • carii de colet - se formează de-a lungul liniei gingivale;
  • carii ocluzale - apare pe suprafața dintelui pe care mușcăm;
  • carii interdentare - se formează între dinți.
  • carii pe măsele sau între ele;
  • carii radiculare - se formează pe rădăcina dintelui;
  • carii secundare sau recidivante - apar sub obturațiile deja realizate.

Cum previi cariile dentare?

Este în controlul tău să previi apariția cariilor dentare, atâta timp cât respecți câteva măsuri de igienă orală simple.

Este cel mai simplu lucru pe care îl poți face pentru a-ți păstra dinții sănătoși cât mai mult timp: periajul dentar dimineața, înainte să mănânci și încă o dată seara, după ultima masă.

Degeaba îți periezi dinții de 2 ori pe zi astăzi, dacă mâine sau poimâine nu mai faci la fel.

Contrar credinței populare, dacă te speli mai agresiv pe dinți, cu apăsare puternică și foloseștii periuțe aspre, nu vei curăța mai bine placa bacteriană. Din contră, îți poți răni gingiile, care se vor retrage în timp.

Tehnica de periaj corectă presupune mișcări blânde, dar ferme și realizate vertical, dinspre gingie spre dinți (de sus în jos), atât pe suprafața exterioară, cât și pe cea interioară a dinților.

Partea ocluzală, pe care muști, se periază prin mișcări circulare, iar limba trebuie și ea periată corespunzător, pentru a îndepărta cât mai multe bacterii și a-ți împrospăta respirația.

Multe carii dentare dentare se formează foarte ușor în spațiile dintre dinți, dacă acestea rămân necurățate timp îndelungat. Tocmai din acest motiv, cariile interdentare nu se pot vedea mereu cu ochiul liber.

Așadar, folosește cu încredere apa de gură, ața dentară, periuțele interdentare și dușul bucal, pentru a ajunge și în spațiile mai greu accesibile de către o periuță de dinți obișnuită.

Știm că nu e ușor să reziști poftei de dulce. Dacă nu poți renunța complet la zahăr, dulciuri, sucuri carbogazoase și carbohidrați, consumă-le cu moderație și ai grijă ca în restul timpului să echilibrezi balanța nutrițională cu alimente care fac bine dinților, precum: iaurtul simplu, brânza, legumele cu frunze verzi, fructele bogate în vitamina C și vitamina A, pește oceanic și carne slabă (pui, curcan).

Dacă mănânci alimente lipicioase (prăjituri, sucuri, gogoși, plăcinte, merdenele, cafea cu zahăr), este indicat să-ți periezi dinții imediat după aceea, pentru a ține la distanță neplăcutele carii dentare.

În clinicile EDENT, poți beneficia de protocolul Guided Biofilm Therapy, numită și igienizare dentară GBT sau detartraj GBT

GBT este singura metodă de profilaxie dentară care îndepărtează în proporție de 100% tartrul și placa bacteriană de pe dinți, făcând biofilmul dentar vizibil prin aplicarea unui gel special, numit revelator de placă bacteriană. Gelul colorează placa bacteriană, ghidând medicul igienist să o curețe eficient și complet.

Mai multe despre igienizarea dentară GBT poți citi aici